Ayeh

رهنمود

article thumbnailحضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در دیدار مسئولان و کارگزاران نظام  با اشاره به برخی که می گویند مذاکره با آمریکا چه عیبی دارد، تأکید کردند: مذاکره با آمریکا تا وقتی به تعبیر حضرت امام، آدم نشده، سمّ است؛ ضمن اینکه مذاکره با دولت فعلی این کشور سمّ مضاعف است. رهبرمعظم انقلاب در تبیین این واقعیت افزودند: معنای حقیقی مذاکره، معامله و بده‌بستان است و آنها دقیقاً در این معامله، دنبال نقاط قوت ایران هستند.ایشان افزودند: می گویند بیایید درباره‌ی موشک مذاکره کنیم، معنای حقیقی این حرف این است که شما باید...
مطالب بیشتررهنمود  

آمار بازدیدکنندگان

امروز585
دیروز805
در هفته2270
در ماه15478
مجموع21167308

بازدید کنندگان برخط

7
Online

بسم الله الرحمن الرحیم

نقدی روش‌شناختی بر بازپژوهی‌های سامان یافته در حکم شرعی سنگسار
« ابوالقاسم علیدوست »

مقدمه

    سنگسار یکی از احکام اسلامی است که در بازپژوهی‌های اخیر مورد نقدهای گوناگونی قرار گرفته است، این مقاله، صرف از نظر کیستی منتقدان و چگونگی نگره‌ی انتقادی‌شان، می‌کوشد تا همه‌ی منتقدان را به سوی گونه‌ای از نقد دعوت کند که در آن، از جنبه‌های روش‌شناختی فقه شیعه، غفلت نشده باشد. حقیقت این است که برخی احکام شرعی احکامی هستند که اگر مصلحت‌های قطعی اقتضا کند امکان تعطیل کردنشان وجود دارد (ن.ک: علیدوست، ابوالقاسم، مقاله امام علی(ع) و فقه؛ دانش‌نامه امام علی(ع)، ج1 ص 21 و 22 و همو، فقه و مصلحت صص 411 تا 438) از سوی دیگر در چارچوب فقه جواهری امکان هر گونه نوآوری منضبط و عالمانه نیز منتفی نیست اما مشکل آن جا است که برخی منتقدان سنگسار بخواهند بدون رعایت مبانی، روش‌ها و منطق فقاهت به نقد احکام شرعی بپردازند!


    نگارندگان برآنند که بازپژوهی احکام فقهی اگر همراه با پایبندی به منطق فقاهت باشد نه تنها امکان پذیر است بلکه برکات بی‌بدیلی نیز برای دانش فقه خواهد داشت. انگیزه‌ای که نگارندگان را به نگارش این مقاله برمی‌انگیزد نگرانی از آن نیست که احکام فقهی مورد بازپژوهی قرار بگیرند بلکه نگرانی از آن است که داده‌های دانش فقه با منطقی غیرفقیهانه مورد بازپژوهی قرار بگیرد؛ این مقاله می‌کوشد، ضمن دفاع  از مشروعیت فی‌الجمله‌ی حکم سنگسار، خروج منتقدان سنگسار از چارچوب‌های دانش فقه را تبیین کند، بنابراین دفاع از مشروعیت حکم سنگسار در این مقاله، به معنای آن نیست که راه بر هر گونه نقد تئوریک درباره‌ی احکام فقهی بسته است؛ چنان که بدان معنا نیز نیست که اجرای حکم شرعی سنگسار در زمان کنونی دافع همه‌ی مفاسد و مطابق با مصالح جهان اسلام است بلکه تنها بدان معنا است که هر گونه نقدی درباره‌ی داده‌های یک دانش، باید بر مبانی آن دانش استوار و از روش‌های آن دانش نیز برخوردار باشد. این مقاله تنها در صدد دفاع از شیوه‌ی فقاهت فقیهان بزرگ امامیه حتی در مسأله‌ی مورد گفتگو است که احساس می‌شود در این بازپژوهی‌ها مورد کم‌لطفی قرار گرفته است.

فهرست مطالب

1.    تبیین حکم سنگسار در اسلام
2.    ادله‌ی حکم سنگسار
     2.1.    قطعیات فقهی
     2.2.    کتاب
          2.2.1.    مجازات قرآنی زناکاران
          2.2.2.    حکم سنگسار در قرآن
          2.2.3.    از سنگسار یهودی تا سنگسار اسلامی
          2.2.4.    ردی بر دو ادعای خوارج (ادعای سکوت قرآن در باره‌ی سنگسار و ادعای نفی سنگسار در قرآن)
              2.2.4.1.    الف) رد ادعای نخست خوارج (ادعای سکوت قرآن)
              2.2.4.2.    ب) رد ادعای دوم خوارج (ادعای نفی سنگسار در قرآن)
              2.2.4.3.    کدام خوارج مخالف سنگسار بودند؟
          2.3.    سنت یقینی
3.    نقدی بر جریان‌ منتقد حکم رجم
     3.1.    آسیب‌شناسی پژوهش‌ نامسبوق به آموزش کافی
          3.1.1.    محدودیت منابع
          3.1.2.    اعتمادهای ناگزیر، به تحقیقات دیگران
          3.1.3.    مغالطه‌ی مبناانگاری مبنانماها
          3.1.4.    توهم و بدگمانی
          3.1.5.    بی‌توجهی به پارادایم‌ دانشی که در آن پژوهش می‌کنند
          3.1.6.    اعتماد به مشهورات بی‌اساس
     3.2.    نیم‌نگاهی به بازپژوهی‌های چارچوب‌مند
          3.2.1.    نیم‌نگاهی به مقاله‌ی   
               3.2.1.1.      گزینش و چینش هدفمند روایات
               3.2.1.2.    تخطئه‌ی روایتی صحیح!   
                    3.2.1.2.1.    خطای نویسنده در نقل عبارت منتهی المقال
                    3.2.1.2.2.    اشتباه نویسنده بین احمد بن محمد بن عیسی و محمد بن عیسی 
                    3.2.1.2.3.    صحت و سقم این حدیث از منظر بزرگان   
               3.2.1.3.    تخطئه‌ی روایات دیگری که نیازی به ذکرشان نبود! 
               3.2.1.4.    فلسفه‌ی وضع حدود   
               3.2.1.5.    حدس و گمان و قیل و قال در مقاله‌ی علمی!
          3.2.2.    نیم‌نگاهی به کتاب "احتمالی جدید پیرامون یک حکم فقهی"
               3.2.2.1.        اجماع یا قطعیات فقه
               3.2.2.2.      طرح احتمال خلاف در برابر قطعیات فقه
               3.2.2.3.    غفلت از نظریه‌های رقیب در پی کاوش ناکافی
 

برای دریافت کامل مقاله اینجا کلیک کنید

( تابلو اعلانات )

طلیعه

article thumbnailپس از سقوط رژیم منحوس پهلوی و پیروزی انقلاب اسلامی، نظام مقدس جمهوری اسلامی توانست علی رغم معارضه و هجمه‌های بی شمار دشمنان، حرکت آرمانی و ارزش مدار خود را دنبال کند که در این میان نقش ولایت فقیه و رهبری نظام در این حرکت پویا و پر تحرک نقشی اساسی و راهبردی بوده است. رهبری به عنوان سیاستگذار کلّىِ نظام با تنظیم سیاست‌هایی راهبردی به هدایت سکان کشتی انقلاب می‌پردازد. جایگاه قانونی و شرعی ولایت فقیه ایجاب می‌کند همه قوای سه‌گانه در چارچوب سیاستهای رهبری برنامه‌ریزی کنند و سیاستهای اجرایىِ خودشان...
مطالب بیشترطلیعه  
Template Design:Jameeh modarresin Qom